Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Számítástechnika
Sulaki - 2017-09-04

Az IT-vezetőknek a stratégiai fontosságú üzleti követelményekre kell irányítaniuk a munkatársak figyelmét, de a vizsgálat eredményei szerint túl sok időt vesznek el tőlük az adminisztratív rutinfeladatok

Az IT-működés automatizálásával a munkatársak felszabadulnak az rutinszerű rendszergazdai feladatok alól, így több figyelmet fordíthatnak az értékteremtő tevékenységre, és reagálhatnak az üzleti követelmények változására. A Fujitsu megbízásából nemrég készített és most közzétett IT- vezetői felmérés1 eredményei szerint ez ma már széles körben elfogadott tény. Míg a szervezetek többsége egyetért azzal, hogy az erősödő nyomás kezelése és az üzleti értékteremtés érdekében automatizálnia kell az informatikát, sokan elismerik, hogy ezen a téren még hosszú út áll előttük.

 

Egyre nagyobb nyomás nehezedik az IT-infrastruktúrára és az operatív folyamatokra, és semmi jel nem utal arra, hogy ez a trend hamarosan megváltozna. A Fujitsu megbízásából a Freeform Dynamics kutatócég által végzett felmérés válaszadóinak több mint háromnegyede „gyors ütemben” és „folyamatosan” erősödő nyomásról számolt be. Az IT-részlegek egy része nehezen boldogul ebben a helyzetben. Az IT vezetők 14%-a elismerte hogy szervezete „rosszul” vagy „nagyon rosszul” támogatja az új és változó üzleti igényeket, míg közel 10% küzd az IT-vonatkozású kockázatok kézben tartásával.

 

Sok IT-részleg nehezen tart lépést a változások ütemével, és hajtja végre a szükséges fejlesztéseket a rutinfeladatok jelentette nagy munkaterhelés mellett. Sokan több időt töltenek az infrastruktúrához és a platformokhoz fűződő rendszergazdai és felügyeleti feladatokkal, mint a problémák kivizsgálásával vagy a fejlesztések megtervezésével. A megkérdezettek egyharmada (32%) egyetértett azzal, hogy egy ideális világban az üzemeltetőik kevesebb vagy sokkal kevesebb időt töltenének adminisztratív feladatokkal. Ezek helyett a szakemberek több mint fele (56%) szívesebben fordítana több időt a fejlesztések megtervezésére, 50%-uk pedig a másokkal folytatott egyeztetésekre és csoportmunkára az IT-infrastruktúrák és folyamatok hatékonyságának javítása érdekében.

 

A működés terén jelentkező kihívások hátterében többféle tényező áll. Leginkább az eszközök (68%), valamint az infrastruktúra és a platformok (76%) komplexitása hátráltatja a működést, de sok szervezet a szakemberhiánytól (61%) vagy a manuális folyamatoktól és egyéni szkriptírástól való túlzott függéstől (61%) is szenved. E tényezők miatt az IT-csapatoknál komoly erőforrásproblémák jelentkeznek. Egyötödük (21%) nyilatkozott úgy, hogy komoly nehézséget jelent számára a problémák elhárítása, és hasonló arányban küzdenek az új alkalmazások és szolgáltatások bevezetésével (19%), valamint a frissítések és újrakonfigurálások végrehajtásával (18%) is.

 

Egyértelműen koherensebb szemléletre és nagyobb fokú automatizációra van szükség az IT-működés terén

A kutatás eredményei alátámasztják, hogy az IT-működés terén az informatikai részlegre nehezedő nyomás enyhítése érdekében koherensebb szemléletre és nagyobb fokú automatizációra van szükség. A válaszadók többsége szerint az automatizáció „nagyon értékes” vagy „hasznos” a működés minden területén az induló üzembe állítástól kezdve a rutinműködésen át a folyamatos változáskezelés támogatásáig. Ennek ellenére kevesen rendelkeznek megfelelő automatizációs képességekkel. Jelenleg csak 21% folytat teljesen automatizált, szabályalapú erőforráskiosztást, és 17%-nál működik automatikus élő terhelésátvétel. A szervezetek 12%-ánál alkalmaznak automatizált öndiagnosztikát és önjavítást.

 

Elsősorban a komplexitás, valamint a költségvetési és az időbeni korlátok akadályozzák az IT-automatizációban rejlő lehetőségek maradéktalan kiaknázását. A megkérdezettek 38%-a panaszkodott a költségvetés és a megfelelő prioritások hiányára, és 29%-ukat aggasztja a rendszerek kialakításának és kiépítésének bonyolultsága. Másrészt viszont sok szervezet már felismerte, milyen értékes segítséget jelent az integrált, szoftveralapú adatközpont (SDDC) használata az automatizációs stratégia megvalósítása szempontjából. Közel egynegyedük (24%) már megkezdte az SDDC-koncepció bevezetését, ugyanennyinél (24%) tervben van a bevezetés. A válaszadók túlnyomó többsége egyetért abban, hogy az előintegrált, kulcsrakész rendszerek segíthetnek minimumra szorítani a bevezetés időigényét, költségeit és kockázatát.

 

Egyértelműen határozott összefüggés áll fenn az IT-szervezet automatizációjának szintje és a nyújtott szolgáltatások minősége között. Nagyobb fokú automatizáció esetén a csapatok az alkalmazásokra és az üzleti igényekre összpontosíthatnak a rendszerszintű rutinfeladatok helyett, ami kritikus tényező a digitalizáció sikere szempontjából. A szoftveralapú szemlélettel teljesen integrált, dinamikus, virtualizált környezet hozható létre, fejlett automatizációs képességekkel. Bár az előnyökkel sok szervezet tisztában van, egyelőre vonakodnak átállni a szoftveralapú környezetre. A Fujitsu PRIMEFLEX integrált rendszerek portfóliójának előintegrált megoldásai megkönnyítik a szoftveralapú adatközpont gyors bevezetését” – mutatott rá Olivier Delachepelle, az adatközponti termékkategória felelőse a Fujitsu EMEIA nagyvállalati üzletágánál.

 

 

Jegyzet:

1 Az „Automatizáció hatása az IT-működésre” (The Impact of Automation on IT Operations) című felmérést 2017 júniusában bonyolította le a Fujitsu megbízásából a Freeform Dynamics. A vizsgálati mintában különböző iparágak 156 IT-vezetője szerepelt Németországból, Svájcból, Ausztriából, az Egyesült Királyságból és Írországból, valamint Skandináviából és Dél-Európából. A válaszadók többsége 2500 fő feletti létszámú szervezetnél dolgozott, 45%-uk pedig 25 ezer fő feletti létszámúnál.