Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
Sulaki - 2018-10-12

Minden testalkathoz...

A legtöbben valószínűleg bele sem gondolunk, hogy mennyi fejlesztőmunka előzi meg egy-egy autó üléseinek kialakítását. A vadonatúj Lexus ES luxuslimuzin üléseit három éven át fejlesztették, számtalan prototípuson keresztül jutva el ahhoz a végleges kialakításhoz, amiben mindenki tökéletesen fényűző kényelemben utazhat, méghozzá testalkattól függetlenül.

 

Pont jó. „Egyértelmű és mély” – ez a Lexus ülésfejlesztésének központi, meghatározó koncepciója. Ha az autók üléséről esik szó, rendszerint nem ezeket a kifejezéseket használjuk, de az új Lexus ES felsőkategóriás luxuslimuzin üléseinek fejlesztéséért felelős főmérnök, Takeshi Kawano szerint ez a két szó írja le legpontosabban a vezérelvet.

 

Amint helyet foglalunk az új ES-ben, azonnal feltűnik, hogy pont jó az üléshelyzet.” – mutat rá Kawano. „Nem kell addig fészkelődnünk, amíg meg nem találjuk a megfelelő pozíciót. Ezt értjük 'egyértelmű' alatt. Miután elhelyezkedünk, az is fel fog tűnni, hogy az ülés tökéletesen megtámasztja a hát alsó részét. Felszabadítóan kényelmes érzés, mintha védőburok venne körül bennünket. Nem számít, milyen gyorsulási erők hatnak az autóra elölről, hátulról, balról vagy jobbról, az üléshelyzet egy pillanatra sem változik. Erre utal a 'mély' jelző.”

 

Így persze egyszerűen hangzik az „egyértelmű és mély” elv, ám Kawanónak és csapatának három évébe telt, mire megvalósították az elvárásaiknak megfelelő ülést. A Lexus általános ülésfejlesztéseit koordináló Shin Maezawa szerint többek közt az a különleges helyzet tette nehézzé a munkát, amit az ülés az autóalkatrészek sorában elfoglal.

 

Műszaki szempontból az ülés csupán egy az autó alapját alkotó, számtalan részegység közül. Ugyanakkor ez az egyetlen olyan elem, amely folyamatosan kapcsolatban van a vezetővel illetve az utasokkal, és amelynek folyamatosan meg kell támasztania a testüket.” – magyarázza. Maezawa. „Az a jó ülés, amelyik egyszerre rendkívül tartós és kiemelkedően kényelmes. Ahhoz, hogy a sofőr biztonságban érezhesse magát a kormány mögött, a vezetőülésnek képesnek kell lennie közvetíteni az autóra ható gyorsulási erőket és mozgásokat – ám mindezt anélkül, hogy átadná a kellemetlen rezgéseket. Tartósság és kényelem, stimulálás és elszigetelés: pontosan az ilyen, egymásnak teljesen ellentmondó értékek harmonikus egymás mellettiségéről szól a Lexus MÉGIS filozófiája, ennek megteremtése azonban rengeteg időt és energiát igényel. Az ülés kialakításának tökéletesítéséhez rendkívüli alapossággal kellett megvitatnunk minden apró részleteket, beleértve azokat is, amelyeket nem lehetett adatok formájában kifejezni, vagy még soha senki sem számszerűsítette őket.”

 

Az új ES üléseinek fejlesztése hatalmas feladat volt, amelyen a mérnököktől az osztályvezetőkig mindenki dolgozott, beleértve az ülés minőségének végső jóváhagyásáért felelős felsővezetőt, valamint a korábbi Lexus-modelleken dolgozó Takumi (kézműves) mestereket is.

 

Természetesen semmire sem vágytunk jobban, mint hogy mindenki nagyra értékelje az ülésünket, de nem egyszerű mindenkinek a kedvében járni. Nehéz feladat, de éppen ez teszi olyan izgalmas kihívássá az ülésfejlesztést.” – avat be Maezawa.

 

Minden testalkathoz

Egy olyan luxusszedánnál, mint az új ES, nem beszélhetünk jellemző testalkatú vezetőkről. A legkülönbözőbb magasságú, tömegű, csontszerkezetű tulajdonosokkal kell számolni. Éppen ezért olyan üléseket kellett tervezni, amelyek bármilyen testalkatú vezetőhöz képesek alkalmazkodni, csakhogy ez hatalmas fejtörést okozott – illetve Maezawa szavaival élve „izgalmas kihívást” jelentett – a csapatnak.

 

Az ES kategóriájában a legkülönfélébb testalkatú tulajdonosokkal kell számolnunk.” – magyarázza Kawano. „Ám akármilyen apró vagy testes a vezető, pontosan ugyanazt a legmagasabb szintű fényűzést kell biztosítanunk számára. A fejlesztés közben az volt a legnagyobb kérdés, hogy hogyan tudnánk olyan üléskialakítást megvalósítani, ami képes áthidalni a testi különbségeket.”

Az új ES ülései kifejezetten egyszerű

szerkezetűek: vasvázra felvitt poliuretán hab alkotja őket. A párnázat lapos, ám az oldalait megemelték, kellően megtámasztva a csípőt és stabilizálva az utas testét. Ha azonban a párnázatot olyan szélesre tervezik, hogy a termetesebb sofőrök is kényelmesen elférjenek, a törékenyebb testalkatú utasok csípőjét nem fogja megtámasztani az ülés, így ők bizonytalanul fogják érezni magukat.

Ahhoz, hogy az alkatbeli eltéréseket kiegyenlítő ülést tudjunk építeni, rendkívül apró bemélyedésekkel tarkítottuk a felületet, hogy a kisebb utasok is belesüppedhessenek az ülésbe, és az biztonságosan megtartsa őket.” – árulja el Kawano. „Emellett minden ülés felső részét laminált réteggel láttunk el. Ebbe a vékony, puha rétegbe könnyedén belesüpped a fej, így a támla határozottabb stabilitást biztosít.”

 

Sportos opció, tökéletes stabilitással

A sportülések tervezése során a csapat olyan megoldásra törekedett, ami kiváló megtámasztás és funkcionalitás mellett jóval sportosabb stílust is kínál. A fejlesztés során az LC kupé üléseit tekintették követendő példának.

 

Az F SPORT modell üléseinek tervezésekor jóval magasabb szintű oldaltartást kell megvalósítanunk, mint az alapmodelleknél.” – avat be a részletekbe Kawano. „Ez sokkal magabiztosabbá teszi a vezetőt. A kivételes oldaltartás és a stabil testhelyzet érdekében olyan üléseket terveztünk, amelyek képesek a vezető vagy az utas testalkatához idomulni.”

 

Kawano és csapata határozottabb oldaltartással ruházta fel az üléseket, amelyek így nagy sebességű kanyarvétel esetén megóvják az erőhatásoktól a testet. Ezen túlmenően úgy alakították ki az ülést, hogy a csípőt, a hátat és a vállakat ugyanaz a felület stabilizálja. Ennek eredményeként a csapat lenyűgöző adottságokkal rendelkező ülést fejlesztett, kifejezetten az új ES számára.

 

Az F SPORT kiemelkedően sportos modell.” – mutat rá Kawano. „Ezért éreztem szükségét annak, hogy stabilizáljuk az utasok testét: így a vezető még versenypályán, teljes sebességnél sem mozdul el. Ezt az ülések tesztjei is igazolták: a vezető üléshelyzete még nagy sebességű kanyarodáskor is alig változik.”