Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Szerver/Üzlet
sulaki - 2020-09-01

Elstartolt az e-sport fogadás...  

A nemzeti lottótársaság új, innovatív termékkel, az e-sport fogadással bővíti sportfogadási piacait. A Tippmix földi és a Tippmixpro online fogadási rendszerében a legnépszerűbb 11 hagyományos e-sportjáték 81 piaccal, illetve a szimulátor típusú bajnokságok esetében további három sportág számos piaccal vált fogadhatóvá.  Így a hazai fogadók akár együtt is fogadhatnak e-sportra és hagyományos sportmérkőzésekre a Szerencsejáték Zrt. kínálatában. A koronavírusjárvány okozta kihívásokra a lottótársaság több új termék felgyorsított bevezetésével válaszol a következő időszakban, ezek közül az első a három hónap alatt elindított e-sport fogadás.

Az új termék indításának célja – összhangban a sportfogadás globális trendjeivel - a Szerencsejáték Zrt. termékportfóliójának bővítése, az új játékosigények kielégítése és a cég versenyképességének növelése a hazánknak engedéllyel nem rendelkező szerencsejáték-szervezőkkel szemben. Az e-sportok ugyanolyan elemeket tartalmaznak, mint bármelyik hagyományos sport - értelmezhető benne pl. a játékrész eredmény, végeredmény, egyéni teljesítmény -, ezért teljes egészében érvényesek a klasszikus sportfogadás szabályai ezen a területen is.

A legnépszerűbb nemzetközi játéktípusok elérhetőek a nemzeti lottótársaság kínálatában. Ilyen például a többjátékos online csatateres játékok (MOBA) közül a League of Legends (LOL), a Dota 2, az Arena of Valor és a King of Glory (utóbbi kettő mobiljáték), a belső nézetű lövöldözős játékokból a Counter Strike: Global Offensive (CS:GO), a Rainbow Six Siege, Call of Duty és az Overwatch, a valós idejű stratégiai játékokból pedig a Startcraft 2. Bevezetésre került az e-sport kártyajátékok közül a Hearthstone, amely szintén a kínálat részét képezi, valamint az egyik kategóriába sem sorolható Rocket League. Ezen kívül fogadható a szimulátor típusú e-sportok közül a FIFA20, az NBA2K és az NHL2K is. Az e-sport mérkőzések döntő többségéhez pedig live
stream
is biztosított a Tippmixpro oldalán.


Az e-sportok fogadási mechanizmusa megegyezik a jelenlegi Tippmix és Tippmixpro sportmérkőzésekével, így biztosított a közös fogadás is játékosaink számára. Ugyanolyan módon lehet fogadni egy szervezett bajnokságon belüli videojáték mérkőzésre, mint például egy Bajnokok Ligája futballmérkőzésre.

Az e-sport fogadási kínálat bevezetése egy fontos mérföldkő a Szerencsejáték Zrt. hosszú távú üzleti stratégiájában. Folyamatosan vizsgáljuk a legújabb trendeknek megfelelő termékek fejlesztését fogadási kínálatunk szélesítésére a játékélmény növelése érdekében. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a nemzeti lottótársaság működésének alapját a felelős játékszervezés képezi, amely túlmutat a törvény által előírt kötelezettségen, cégünk működésének iránytűje. Az új termék bevezetésnél is nagy hangsúlyt fektettünk felelős játékszervezési eszközrendszerünkre, reklámetikai kódexünkre”emelte ki dr. Czepek Gábor, a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatója.

Az e-sport fogadás ma már a globális fogadási piac egyik legnépszerűbb és legdinamikusabban bővülő szegmense. A Covid-19 járvány alatti időszakban az élő sportesemények kínálatának beszűkülésével egyidőben nemzetközi felmérések alapján többtízszeresére nőtt az e-sport fogadás forgalma az első 6 hétben a legnagyobb nemzetközi sportfogadási oldalakon. A vírusidőszak a hagyományos e-sportok népszerűségét kiteljesítette, és a szimulátor típusú játékok előre nem várt robbanásszerű térnyerése következett be. Az e-sport fogadás bevezetése a Szerencsejáték Zrt. kínálatába egy koronavírushoz hasonló, váratlan helyzetben azonnal legális, vonzó és modern alternatívát kínál a hazai fogadók számára.

Mivel a League of Legends, a Dota 2 és a CS:GO teszi ki a nemzetközi e-sport fogadási forgalom túlnyomó részét, ennek megfelelően a Szerencsejáték Zrt. kínálatában is ez a három játék jelenik meg a legtöbb fogadási piaccal, valamint ezen e-sport játékok esetében elérhető a mérkőzés előtti fogadás mellett az élő fogadás is, a fogadási élményt pedig a Tippmixpro oldalán követhető élő streamek teszik teljessé. A virtuális labdarúgás, azaz a FIFA szintén fogadható élőben is, ahogy a szimulátor típusú játékok közül a kosárlabda és a jégkorong is. A fogadási mechanizmus szempontjából az e-sportok megegyeznek a jelenlegi Tippmix és Tippmixpro sportmérkőzésekével, így biztosított a hagyományos és az e-sportok kombinációs fogadása. A www.tippmixpro.hu és a www.tippmix.hu oldalakon egyaránt a hagyományos sportágak között, külön menüpont alatt jelennek meg az e-sportok, míg a szimulátor típusú játékok az adott sportág alatt találhatók (pl.: labdarúgás menüpont alatt a e-sport FIFA). Abban az esetben, ha a fogadó egy lottózóban adja fel e-sportot is tartalmazó szelvényét nincs eltérés a hagyományos sportokra történő fogadáshoz képest.

Az e-sport szegmens évről évre növekszik Magyarországon, 2020-ban 540 ezer főre nőtt az e-sport közösség bázisa. Jelenleg a felnőtt lakosság 61%-a, összesen mintegy 3,8 millió fő játszik videojátékokat Magyarországon és 2020-ra 540 ezer főre nőtt azon játékosok száma, akik e-sport játékokkal játszanak, maguk is versenyzők, vagy részt vettek már offline e-sport rendezvényen Magyarországon. (Forrás: eNETEsport1, Esportmilla  e-sport kutatás 2020. június).

A Szerencsejáték Zrt. az e-sport fogadás bevezetése során kiemelt figyelmet fordít a felelős játékszervezési szempontok érvényesítésére. Ennek részeként legális és biztonságos fogadási lehetőséget biztosít Magyarországon az érdeklődő fogadók számára. A Gam-Gard nemzetközi felelős játékszervezési minősítési rendszer értékelése alapján az e-sport besorolási fokozata megegyezik a hagyományos sportfogadási Tippmix és Tippmixpro játékokéval. Fogadási mechanizmusában és felelős játékszervezési jellemzőjében az eddigi sportfogadási alapjátékok jellemzőit veszi fel.

 

Az E-sportról általában

 

Az e-sport, többféle, versenyszerűen játszható videojáték típus összefoglaló neve. Az e-sport versenyeken számítógépes környezetben (PC, konzol, mobil, VR) több fős, professzionális játékosokból álló csapatok, vagy akár egyének játszanak egymással. A mérkőzéseket egy konkrét versenykiírás, illetve az adott szoftver(játék) szabályai, a verseny környezetre, platformra (benne az eszközök, egyéb feltételek) és a versenyen való részvételre előírt feltételek szerint zajlik.

Az e-sport, más néven versenyszerű videojáték, olyan szellemi versenyzési tevékenység, amelyben az adott versenyben használt szoftver-játék jellegéhez igazodva kell a játékosnak, versenyzőnek a többi testrészét, kezét, lábát érzékszerveit használva, sportszerűen megmérkőzni az ellenfelével.

Az e-sporttal kapcsolatban legtöbbször felmerülő videojátékok a valós idejű stratégia (real-time strategy), a verekedős (fighting), a belső nézetű lövöldözős (first-person shooter – FPS), illetve a többjátékos online csatateres játékok (multiplayer online battle arena – MOBA). Ezen felül kategória szerint léteznek még szimulátor típusú játékok és virtuális kártyajátékok is.

Az e-sportokról elmondható, hogy – játéktípustól függetlenül – olyan egyéni és csapatjátékok, amelyek fejlesztik a stratégiai, logikai, illetve koncentrációs készségeket és a csapatszellemet, amely készségek később átültethetők a munka világába.

Az e-sport rajongói online tudják követni a legtöbb versenyt és mérkőzést, amit a versenyszervezők több platformra közvetítenek. A legismertebb csatornák közé tartozik a Twitch, a YouTube, a Facebook, a magyar nyelvű közvetítők és elemzők népszerűsége műfajukban vetekszik hagyományos közvetítő társaikéval.

Kutatásokból kiderül, hogy az e-sportokat kedvelők a közösségi és a csapatjáték jellegét, kikapcsolódási lehetőséget, játékélményt és az izgalmat emelik ki az e-sportok kapcsán, mint pozitív szempontokat, míg az e-sport fogadásokkal kapcsolatban a nyerési esély, az izgalom és szórakozás a legkedveltebb tulajdonságok.

 

Globális e-sport és e-sport fogadási piaci változások és trendek

  • A világon összesen 2,7 milliárd ember érintett az e-sportokban, az aktív e-sport rajongók száma 222,9 millió fő.

  • A nemzetközi palettán a League of Legends (LOL) és a Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) a legnépszerűbb játék.

  • A nemzetközi e-sport világot 2019-ben növekedés jellemezte, tovább terjedt a franchise alapú e-sport bajnoki szisztéma, így a Call of Duty és az európai League of Legends bajnokság is ezen az elven működik.

  • A nézők számában is növekedés prognosztizáltak: 2018-ban világszinten 395 millióan követték nyomon az e-sport közvetítéseket, ez 2019-re ~430 millióra, 2020-ra pedig közel 600 millióra emelkedhet. A világ legnézettebb eseménye 2019-ben is a League of Legends világbajnokság döntője volt, amit a helyszínen több mint 20 000 fő, míg az online közvetítésen keresztül több tízmillióan követtek.

  • Hasonló növekedés ment végbe az e-sport fogadások piacán is: a koronavírus hatására a hagyományos sportfogadás lényegében leállt, helyét pedig - ha csak időszakosan is - az e-sport vette át, hiszen a sportvilág, úgy mint az NBA, az MLB, a Nascar vagy a Forma-1 is mind a gaming felé fordult. A Forma-1 idei első futamát virtuálisan rendezték meg, és az ESPN, a Fox, a NBC és a Kayo is élőben közvetítette, míg Finnországban először került TV-be az országban népszerű jégkorong szimulátor verziója, az NHL2K.

  • A videojátékok a digitális térben zajlanak, ahol az összes háttéradat tárolódik, így kézenfekvő volt, hogy a nagy közönségsporttá válással a szerencsejátékipar érdeklődését is felkeltik. Az adatokra algoritmusok épültek, ebből fogadásra alkalmas termék (odds, piactípusok, stb.) fejlődött ki, amely azonnali sikertörténet helyett a 2000-es évek végétől kezdve fokozatosan lett a fogadóirodák ajánlatának része. A Magyarországon engedéllyel nem rendelkező versenytársak csak néhány éve kínálják az e-sportokat (kivétel a Pinnacle, amely 2010 óta).

  • A nemzetközi ProdegeMR piackutató jelentése szerint az e-sport szerencsejátékokból származó bevételek a koronavírus-járvány közvetlen eredményeként 2020-ban megduplázódhatnak.

  • Az e-sport fogadási forgalom 85-90%-át teszi ki a Dota 2, a LOL és CS:GO játékok. Globálisan a legtöbb fogadást a League of Legends - LOL versenyekre teszik (38%), ezt követi a CS:GO (29%), a DOTA 2 (18%) és a Starcraft 2 (7%). Ezen játékok mindegyike elérhető a Szerencsejáték Zrt. kínálatában.

 

Hazai e-sport trendek

Magyarországon 3,6 millió azok száma, akik valamely videójátékot játszanak.

  • A hazai felnőtt lakosság körében 540.000 e-sport rajongó található. Leginkább a 18-25 év közöttiek játszanak (66%-uk), de az ennél idősebb korosztálynak is több, mint fele szokott videójátékozni.

  • A férfiak ugyan valamivel jobban szeretnek videójátékozni, mint a nők (62%-uk játszik), de a nők közül is minden második játszik valamilyen videojátékkal.

  • 2018-hoz képest nőtt azok aránya, akik az okostelefonjukon videójátékoznak: 65%-ról 75%-ra. De nemcsak mobiltelefonon, hanem konzolon is egyre többen játszanak: míg 2018-ban 13% volt a konzolon játszók aránya, addig 2020-ban már 20%.

(Forrás: eNET kutatás, 2020. február)

 

E-sport fogadás a Szerencsejáték Zrt. kínálatában

A Szerencsejáték Zrt. az indulással nemzetközi viadalokat, tornákat kínál fogadásra, de a sportfogadási portfólió folyamatosan bővítése miatt elképzelhető, hogy később hazai meccsek is bekerülnek a fogadható események közé. A lottótársaság olyan kiemelt jelentőségű versenyeket kínál fogadásra, amelyekről megbízható információk állnak rendelkezésére.

A Szerencsejáték Zrt. a világszinten is legnépszerűbb e-sport játékokat kínálja a legmagasabb piacszámmal:

  • CS:GO: 29 fogadási piac

  • Dota 2: 26 fogadási piac

  • LOL: 14 fogadási piac

 

Fogadási kínálatunk:

Hagyományos e-sportok:

  • Counter-Strike: Global Offensive (pre és élő + stream) – FPS

  • Dota 2 (pre és élő + stream) – MOBA (Multiplayer Online Battle Arena)

  • League of legends (pre és élő + stream) - MOBA

  • Call of duty (pre) - FPS

  • Overwatch (pre) - FPS

  • Rainbow 6: Siege (pre) – FPS

  • Starcraft II (pre) – stratégiai játék

  • Arena of Valor (pre) – MOBA (telefonon)

  • King of Glory (pre) – MOBA (telefonon)

  • Hearthstone (pre) – virtuális kártyajáték

  • Rocket League (pre) - repülő rakétaautók cirkusza

 

Szimulátor játékok:

  • FIFA 20 (labdarúgás) (pre és élő + stream)

  • NBA 2K (kosárlabda) (pre és élő)

  • NHL 2K (jégkorong) (pre és élő)

 

Felelős játékszervezés az e-sport fogadás területén

A Szerencsejáték Zrt. az e-sport fogadás bevezetése során kiemelt figyelmet fordít a felelős játékszervezési szempontok érvényesítésére, melynek keretében felhívja a figyelmet a túlzásba vitt szerencsejáték ártalmaira, információt, és játékosvédelmi eszközöket biztosít játékosai számára. A Gam-Gard nemzetközi felelős játékszervezési minősítési rendszer értékelése alapján az e-sport besorolási fokozata megegyezik a hagyományos sportfogadási Tippmix és Tippmixpro játékokéval. Fogadási mechanizmusában és felelős játékszervezési jellemzőjében az eddigi sportfogadási alapjátékok jellemzőit veszi fel.

  • Felelős játékszervezőként a Szerencsejáték Zrt. marketingaktivitásainak eszközrendszerénél kiemelten követi Reklámetikai kódexét és az Önszabályozó Reklámtestület útmutatásait, továbbá fokozottan védi a sérülékenynek minősülő személyeket, így különösen a 18 év alattiakat.

  • Legális és biztonságos fogadási lehetőséget biztosít Magyarországon az érdeklődő fogadók számára.

 

  • Kiemelt intézkedésekkel biztosítjuk játékosaink védelmet:

    • Az e-sport fogadásban 18 év alatti személyek nem vehetnek részt.

    • A Szerencsejáték Zrt. elektronikus játék és fogadási rendszerébe minden regisztrált játékos számára lehetőséget biztosít figyelmeztető, önkorlátozó és önkizáró funkciók alkalmazásának használatára. A játékosnak lehetősége van figyelmeztetést kérni az általa beállított idő eltelte - illetve, az általa beállított összeg elköltését követően (akár ismétlődő jelleggel is), mely a játékos aktív közreműködése nélkül nem tűnik el az oldalról.

    • Az internetes fogadási oldalra történő belépést követően a játékos önkorlátozó intézkedést (limitek beállítása) alkalmazhat, amely a játékra fordítandó összegre és időre egyaránt vonatkozik. Az önkorlátozás vonatkozhat: napi, heti és havi költési limit beállításra - azaz a fogadásra fordítandó összeg korlátozására -, veszteség limit beállításra, valamint a regisztrált fogadó számára létrehozott belső egyenleg feltöltési limit beállítására. Az elkölthető maximális összeg napi limitjét 24 óránként, a heti limitjét ciklikusan ismétlődő 7 napra, a havit pedig ciklikusan ismétlődő 30 napra korlátozhatja a játékos.

 

    • Az önkizárás lehetősége, amely során a játékosnak saját döntése alapján lehetősége van arra, hogy a fogadásból önmagát kizárja. Amennyiben az önkizárás mellett dönt a játékos, a korlátozás megadott időtartama alatt nincs lehetőség fogadni sem a Tippmixpro.hu, sem a bet.szerencsejatek.hu oldalakon, azaz mind a távszerencsejátékból, mind az elektronikus játék és fogadási rendszerből kizárja magát a játékos.

    • A Szerencsejáték Zrt. a regisztrált játékosok számára létrehozott belső egyenleg felfüggesztésére, illetve megszüntetésére jogosult az adott játék Részvételi szabályzatában rögzített feltételek fennállása esetén.

    • A nemzeti lottótársaság valamennyi játékosa költését korlátozza: a terminálon játékba küldött játék, fogadás esetén egy adott elnevezésű szerencsejátékban alkalmanként legfeljebb 1.000.000 Ft értékben lehet részvételi jogosultságot szerezni.  Játékoskártya használatával pedig a terminálon játékba küldött játék, fogadás esetén egy adott elnevezésű szerencsejátékban naptári naponként legfeljebb 1.000.000,-Ft értékben lehet részvételi jogosultságot szerezni.

    • A Szerencsejáték Zrt. http://www.maradjonjatek.hu/ oldalon elérhető a játékfüggőséggel kapcsolatos tematikus honlapot üzemeltet, illetve a játékfüggőséggel kapcsolatos információs füzetet helyez ki az értékesítőhelyekre.

 

Az interneten elérhető fogadásos játékok, illetve távszerencsejáték túlnyomó többsége a magyar jogszabályok szerint bukmékeri rendszerű fogadásnak minősül. Bukmékeri rendszerű fogadásról akkor beszélünk, ha a játékos nyereményét a fogadási esemény eltalálása esetén a feltett tét és a nyereményszorzó határozza meg. Ilyen típusú távszerencsejáték – vagyis internetes fogadás, illetve sportfogadás – szervezésére Magyarországon jelenleg kizárólag a Szerencsejáték Zrt. rendelkezik engedéllyel a tippmixpro.hu honlapon. Amennyiben egy cég az interneten, rendszeresen, engedély nélkül szervez Magyarországon szerencsejátékot, akkor az ilyen tiltott szerencsejáték szervezésével a hatályos magyar jogszabályok be nem tartása miatt adott esetben akár bűncselekmény megvalósulását is meg lehet állapítani.

 

 

 

Hazai játékosok által tapasztalt hátrányok, veszélyek hazánkban engedély nélkül működő szerencsejátékszervezők esetén:

  • Amennyiben egy játékost bármilyen jogsérelem ér (pl. elért nyereményét nem kapja kézhez) a magyar hatóságok nem tudnak fellépni a szervezővel szemben, mivel az engedéllyel nem rendelkező szerencsejáték szervezőkkel szembeni követelés magyar bíróság előtt nem peresíthető, sok esetben pedig már a szervezővel való kapcsolatfelvétel is lehetetlenné válik elérhetőség közzétételének hiányában.

  • A külföldi internetes oldalon elért nyeremények pedig az SZJA törvény alapján önálló/egyéb tevékenységből származó jövedelemnek minősülnek, és a személyi jövedelemadón túl még szociális hozzájárulási adót is kell utánuk fizetni.

  • Az adózási szabályokon túl szintén fontos, hogy a felelős játékszervezési elvek és kötelezettségek, valamint a játékosvédelmi eszközök és intézkedések, csak az engedéllyel rendelkező szervezők, azaz kizárólag a Szerencsejáték Zrt. esetében biztosítottak kötelezően.