Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Informatikai partnerünk a HP
Multimédiás partnerünk a HTC
www.cloudmanager.hu
Autó
sulaki - 2021-01-09

A kivonásoktól megtisztított adatok szerint a Toyota hatalmas előnnyel vezeti a hazai újautó-eladásokat, akár csupán a személyautók forgalmát, akár a személy- és kishaszonjárművek összesített értékesítéseit nézzük...

A kivonásoktól megtisztított adatok szerint a Toyota hatalmas előnnyel vezeti a hazai újautó-eladásokat, akár csupán a személyautók forgalmát, akár a személy- és kishaszonjárművek összesített értékesítéseit nézzük. A fölényes összesített győzelem értelemszerűen annak köszönhető, hogy a márka típusai számos meghatározó szegmensben bizonyultak a legkeresettebbnek, és más márkáktól eltérően a Toyota modelljei valóban Magyarországon találnak vevőre.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által közzétett adatok szerint a 2020. naptári évben Magyarországon eladott új személygépkocsik és könnyű haszonjárművek jelentős részét (24,5%, illetve 21,2%) soha nem helyezték forgalomba az országban, vagy hat hónapon belül kivonták a forgalomból.

Ezek az autók (több mint 31 ezer személygépkocsi, illetve több mint 4600 könnyű haszonjármű) sem a hazai gépjármű-állomány fiatalodását nem szolgálják, sem a valós piaci keresletet, illetve fogyasztói preferenciát nem tükrözik, ezáltal torzítják a valós magyarországi gépjárműpiaci erőviszonyokról alkotott képet. Teljesen eltekinteni értelemszerűen nem lehet tőlük, ám az egyes márkák teljesítményét mérlegelve feltétlenül meg kell vizsgálni a kivonásoktól megtisztított, azaz csak a ténylegesen magyarországi használatba került járművek eladásait is.

Ezek szerint pedig a Toyota toronymagasan vezeti az eladásokat a személygépkocsik terén éppúgy, mint a személy- és a könnyű haszongépjárművek összesített piacán. A piacvezető márkák közül ráadásul a Toyota az egyetlen, amely mindkét szektorban növelni tudta eladásait, miközben több jelentős piaci szereplő is 40 százalékot meghaladó mértékben esett vissza.

 

Magyarországi újautó eladások 2020-ban Top10 személyautók (kivonások után)

Helyezés Márka 2020.
jan.-dec.
2019.
jan.-dec.
változás%
1. Toyota 12 259 10 537 16,3%
2. Suzuki 9 940 17 880 -44,4%
3. Škoda 9 169 11 536 -20,5%
4. Dacia 7 926 8 645 -8,3%
5. VW 7 270 7 869 -7,6%
6. Kia 5 842 6 973 -16,2%
7. Opel 4 921 9 620 -48,8%
8. Ford 4 795 8 815 -45,6%
9. Mercedes 4 285 4 435 -3,4%
10. Renault 4 018 4 924 -18,4%
Magyarországi újautó eladások 2020-ban Top10 személyautók és kishaszonjárművek (kivonások után)

Helyezés Márka 2020.
jan.-dec.
2019.
jan.-dec.
változás%
1. Toyota 14 008 12 096 15,8%
2. Suzuki 9 940 17 880 -44,4%
3. Ford 9 411 14 365 -34,5%
4. Škoda 9 169 11 536 -20,5%
5. Dacia 9 030 10 193 -11,4%
6. VW 8 472 10 284 -17,6%
7. Opel 6 220 10 634 -41,5%
8. Kia 5 842 6 973 -16,2%
9. Renault 5 558 6 979 -20,4%
10. Mercedes 4 959 5 101 -2,8%
Ami az egyes szegmenseket teljesítményét illeti, a Toyota hagyományaihoz híven elsősorban a privát vásárlók körében bizonyult abszolút favoritnak: a Toyota Aygo (26,8% piaci részesedéssel), a Yaris (27,3%) és a Corolla (25,7%) egyaránt a magánvásárlók abszolút kedvencei.

Ugyanakkor egyes szegmensekben a flottaeladásokban is jelentős előrelépések történtek: a Toyota RAV4 például hatalmas előnnyel, 28,7 százalékos piaci részesedéssel vezeti a középkategóriás szabadidőjárművek kivonásoktól megtisztított céges eladásait, ugyanúgy, ahogy az imént már említett Yaris (25,1%) és Corolla (23,8%) is.

Ezek után nem meglepő, hogy a Corolla (24,5% piacrész), a Yaris (19,3%) és a RAV4 (21,9%) az összesített listán is a piac legerősebb ajánlatának bizonyult. A rangsor nem lenne teljes a legendás Toyota Hilux nélkül, amely a pickup-ok mezőnyében rendíthetetlenül őrzi abszolút elsőségét a magánvásárlók (39,1% piaci részesedés) és a céges ügyfelek (38,3%) körében, és ebből következően a teljes piacon (38,5%) is.

Hab a tortán, hogy az Aygo és a C-HR egyaránt a második helyen tudott végezni a szegmensében. Szintén kiválóan teljesítettek, és szegmensük abszolút második helyén zárták az évet a Toyota buszlimuzinjai, a Proace Verso és a Proace City Verso. Ez utóbbiak három üléssoros változatai egyébként elképesztő növekedéshez segítették hozzá a Toyotát a nagycsaládos vásárlók számára izgalmas, legalább hétszemélyes járművek szegmensében: a márka egy év alatt 12-szeresére (!) növelte eladásait (73 helyett 949 db), és ezzel felzárkózott az ötödik helyre.

Aligha meglepő, hogy a Toyota a full hibridek piacán is egyeduralkodó: a rangsor élén öt típusa (Corolla, RAV4, C-HR, Yaris és Camry) áll, összesen 6083 eladott hibrid modellel, de az időközben kivezetett Auris (2 db) és Prius (130 db) modellek is hozzájárultak ahhoz, hogy a márka eladásai tegyék ki a hazai full hibrid piac 74,9 százalékát.

 

Fotók: Toyota
Adatok: Datahouse Kft.